ib
Žádost o účet u IB Kontakty

 

 

Rady a varování

 

Doporučení a tipy bez strategie

 

Okolo obchodování na burze se točí rozsáhlý business. Každý den můžeme vidět nová a nová doporučení. Jakou však mohou mít hodnotu, když k nim není připojena žádná strategie? Podívejte se, kdo doporučení vydává, proč asi? Troufám si odhadovat, že více jak 90 % autorů různých doporučení vůbec neobchoduje (možná to zkoušeli, ale sami úspěšní nebyli). Tipy a doporučení, jež neposkytují konkrétní postup, jak máte obchod provést, a jež navíc ani nestanovují podmínky k nákupu a prodeji, vám pro obchodovaní nepřinesou ani žádnou radu, ani užitek. Je to možná dobré pro lepší pocit, ale to je vše - a bohužel někdy je to i kontraproduktivní, protože to pak svádí držet ztrátovou pozici a prodělávat více a více.

 

 

Nepodložená a podvodná doporučení

 

Občas sami objevíte různé stránky, kde se prezentují různá doporučení. Chce se po vás registrace, nevyžadují se žádné poplatky a jsou vám nabídnuty „úžasné tipy“. Začnou vám chodit (nebo už chodí) různé spamy, které obsahují další „zaručené informace“ a snaží se vás přesvědčit k nákupům.

 

Spam

 

Spam je nevyžádaný email, obvykle od neznámeho autora z podivné (protože automaticky generované) emailové adresy. A má neodolatelnou nabídku! Prezentuje konkrétní akcii a zdůvodnění, proč byste ji měli dnes nebo co nejdříve koupit. Proč zrovna vy? Proč vám to posílají? Jsou to většinou akcie s cenou pod dolar. Akcie firem, které nemají častokrát ani svou internetovou stránku. Zajímavé na nich je snad pouze to, že v předchozích dnech měly několikanásobné objemy obchodů, než je jejich běžný průměr.

 

 

Hodně lidí naletí a nakoupí

 

Hodně lidí naletí a nakoupí právě jen na základě takového nevyžádaného emailu. Sami nemají dostatečně konzistentní strategii a odpovídající zkušenosti. A jak dopadnou? Na jejich nákupy totiž čekají právě rozesílači spamů. Ti si totiž danou akcii postupně nakoupili předem a nyní o ni uměle vytvoří zájem, aby ji za pěkné ceny prodali.

 

Akcie sama o sobě nemá důvod růst, takže její cena zase postupně vyklesá prakticky do ztracena. Jednu takovou jsem vám připravil zde v grafu, podívejte se sami. Poznáte, kdy šel spam a kdy zaplakali nad výdělkem?

 

pruraz base - priklad

 

 

 

Omezení rizika: stop-loss

 

 

Co to je stop-loss

 

Stop-loss je námi zvolená hranice, kdy uzavíráme daný obchod s malou ztrátou a tím se chráníme před ztrátou velkou. Stop-loss bychom měli definovat dopředu a zadat do systému zároveň s nákupním příkazem. Tak máme jistotu, že i když půjde trh proti našemu očekávání, nezpůsobí vážné újmy na našem účtu.

 

Samozřejmost

 

Pro tradera je stop-loss naprostou samozřejmostí a s malou ztrátou z daného obchodu počítá. I několik malých ztrát pak kompenzuje výdělkem větším, který naopak nechá rozrůst. Obvykle se stop-loss nastavuje jako 2 % až 5 % pod nákupním signálem - na základě strategie.

 

Zadávání stop-lossu je pro mě pravidlem

 

Já si samozřejmě stop-loss vždy také zadávám, a to ještě před tím, než odsouhlasím vstup do daného obchodu. Obvykle jeden až dva dolary pod nákupní cenou (tedy někde mezi 1 % až 3 % z daného obchodu, někdy i méně), ale vždy s přihlédnutím ke grafu a průrazům. Přečtěte si o tom více v kapitole Pravidla naší strategie. Podívejte se na příklad mého současného zadání nákupního i prodejního příkazu v obchodní platformě Interactive Brokers.

 

obchodovani - stoploss

 

Naděje umírá poslední

 

Začínající obchodník dělá právě tu častou chybu, že žádný stop-loss nenastaví, anebo dokonce stop-loss průběžně posouvá, protože se prodeje bojí a pevně doufá, že se cena brzo vrátí zpět nahoru. Ano, opravdu se cena vrátit může, ale taky nemusí - a budeme mít v této akcii uvězněné peníze, které mohou až nečekaně rychle mizet. Pořád si budete říkat, že se to už musí obrátit? Podívejte se do historie, nemusí. Takto postupovat není systematické, nejedná se totiž o postup přípustný pro dlouhodobé obchodování, to už jsme mimo naši strategii (resp. mimo jakoukoliv strategii). Porušili jsme obchodní plán, a hlavně riskujeme, že dříve nebo později zdevastujeme náš účet. Právě stop-loss je základní ochrana našich prostředků. Je třeba si uvědomit, že při ztrátě 50 procent musíme následně vydělat 100 procent, abychom se vůbec dostali na původní stav.

 

 

omezeni rizika